Gravid vecka 7

Gravid vecka 7

Föräldraguiden.se ger dig en gravidkalender vecka för vecka om vad du ska tänka på och vad du kan förvänta dig under dina ca 40 veckor som gravid. Detta inlägg täcker vad du ska känna till om gravid vecka 7.

Till gravid vecka 6

Till gravid vecka 8

Barnet i gravid vecka 7

Embryot har nu hunnit bli 8 millimeter från huvud till stjärt. Huvudet har fått två små knoppar som ska bli ytteröron och i munnen håller tungan på att utvecklas. På armarna börjar händer att utvecklas som mer liknar två stekspadar just nu. Ofta har embryon i vecka 7 något som liknar en svans men som brukar försvinna till vecka 9.

Hjärtat pumpar blod i de små organ som bildats så här långt. Det lilla hjärtat slår cirka 110-160 slag i minuten. Den takten är nästan dubbelt så snabbt som ett hjärta hos en vuxen människa. Lungor, inälvor, njurar och inre könsorgan är redan nu i praktiken färdigutvecklade.

Mamma – gravidträning

Även om många mammor känner sig trötta och många mår illa under perioder eller hela tiden så finns också ett stort intresse för gravidträning. Det är bra att träna och hålla igång under graviditeten så länge det känns bra. Fysisk aktivitet under graviditeten kan förebygga vissa graviditetsbesvär plus att det är bra förberedelse för själva förlossningen.

Under graviditeten sker många saker med mammans kropp. Du påverkas mer av hormoner och får mer blod och kommer gå upp i vikt vilket gör att din kropp kommer kräva mer syre. Kroppen kommer klara av förändringen bättre om du håller dig aktiv. Fysisk aktivitet kan vara promenader, friluftsliv och cykling, även sporter som styrketräning, bollsport och konditionsträning är bra.

Förvänta dig även en något ökad ämnesomsättning och bör äta ungefär ett extra mellanmål per dag än normalt. Du behöver inte ”äta för två” utan tänk i stället på att variera din kost och extra mycket järnrik mat. Känner du dig orolig för ditt matintag ta kontakt med en barnmorska snarast så kan du få mer guidning.

Partner – gravidmat

Den blivande mamman kan känna sig väldigt trött under denna period. Planera om det är möjligt att göra lite avkall på dina normala aktiviteter och åtaganden. Att ge mamman lite extra sovmorgon eller tid för vila under dagen kan göra en stor skillnad. Vila gärna tillsammans om det går. Det är en enorm process i mammans kropp som sliter både fysiskt och psykiskt.

Hjälp mamman att ha kolla på vad som är bra och mindre bra att äta, det är inte bara mammans ansvar att se till att fostret inte tar skada av olämpliga livsmedel under graviditeten. Livsmedelsverket listar ett antal råd om bra gravidmat som kan vara bra att ha som grund. Att undvika alkohol är ett gemensamt ansvar som det kan vara bra att prata om hur ni ska förhålla er till så att det blir bra för båda.

Läs om gravid vecka 8

Se hela föräldraguiden.se gravidkalender vecka för vecka 

Läs mer från föräldraguiden.se:

Barn med feber

Illamående under graviditeten

Tidiga tecken på graviditet

About foraldraguiden 12 Articles
Föräldraguiden.se är en mötesplats för oss föräldrar som vill ge våra barn de bästa av förutsättningar i livet. Vi tror på allas lika värde och att en bra framtida värld börjar med att vi ger våra barn en trygg uppväxt och bra värderingar.